Jak skonfigurować schemat dekretacji faktur paliwowych w programie Rewizor Nexo?
Schemat dekretacji jest zestawem instrukcji dla Rewizora, mówiącym w jaki sposób zapisać konkretny dokument w programie. Jest niezbędny, aby prawidłowo zaimportować dokumenty przetworzone przez Scanye.
Zanim przetworzymy i zaimportujemy zeskanowane faktury w Scanye, musimy zdefiniować schematy dekretacji w Rewizorze.
Tworzenie schematu dekretacji
W celu utworzenia schematu dekretacji wybieramy KSIĘGI -> Dekretacja dokumentów -> SCHEMATY DEKRETACJI.
Wyświetli się lista istniejących schematów dekretacji. Wybieramy w lewym górnym rogu opcję Dodaj -> Schemat dekretacji.
Otworzymy formularz edycji schematu importu. Formularz podzielony jest na 4 sekcje:
PODSTAWOWE,
ZAPIS KSIĘGOWY,
POZYCJE ZAPISU
ZAPIS VAT - OPIS,
ZAPIS VAT - SZCZEGÓŁY.
Omówimy kolejno każdą z nich.
PODSTAWOWE
Górna sekcja służy do opisania, dla których dokumentów ma być stosowany ten konkretny schemat dekretacji.
W nazwie schematu wprowadzamy "Scanye (oraz nazwę kosztu, pod jaki tworzymy w danym momencie schemat)". Ze względu na to, że ten przykładowy schemat tworzymy pod paliwo, nazwiemy nasz schemat "Scanye Paliwo 75/50",
Wybieramy w Typie dokumentu: Faktura VAT zakupu,
W Zapisie księgowym wybieramy Twórz dekret,
W Zapisie VAT wybieramy Zapis złożony,
W Warunku wyboru wybieramy Dowolny z poniższych oraz [(N)Nazwa kategorii dokumentu] [zawiera] [Własna wartość] [w żółtym polu wpisujemy słowo, na podstawie którego Rewizor będzie kojarzył automatycznie nasze faktury ze schematami dekretacji, i które to słowo będziemy wpisywać w Scanye w polu Kategoria formularza potwierdzania faktury]. W tym schemacie naszą kategorią dokumentu będzie "Paliwo 75/50". Po uzupełnieniu informacji o warunku wyboru schematu klikamy Zamknij w lewym górnym rogu.
⭐Ważne!
Nazwy schematów dekretacji oraz nazwy kategorii dokumentów w Warunkach wykonania schematu powinny brzmieć tak samo, jak nazwy kont zespołu "3", "4" lub "7", których dotyczą. Zachowując konsekwencję w nazewnictwie możemy skutecznie zapobiegać błędom!
ZAPIS KSIĘGOWY
W tej sekcji ustawiamy:
Status dokumentu. Sugerowany przez nas opcja: W przygotowaniu,
Dowód, gdzie wybieramy opcję (N) Numer oryginału,
Datę dowodu, gdzie wybieramy (N) Datę wystawienia,
Datę operacji, gdzie wybieramy (N) Datę wystawienia,
Opis operacji, gdzie wybieramy (N) Podtytuł dokumentu,
Rejestr, gdzie wybieramy RKK - Rejestr kosztowy (lub inny rejestr, do którego chcemy przypisywać faktury z tego schematu dekretacji),
Datę zapisu, gdzie wybieramy (N) Datę otrzymania.
POZYCJE ZAPISU
W tej sekcji definiujemy, do jakich kont księgowych przypiszemy jakie kwoty z faktury przetworzonej przez Scanye.
Zaczynamy od kliknięcia na Dodaj pozycję i zdefiniowania pierwszego konta księgowego.
KONTO ROZRACHUNKOWE
Pierwszą pozycję zapisu dedukujemy kontu rozrachunkowemu.
W Kryterium wyboru wybieramy Zawsze,
W Kontekście wybieramy Nagłówek dokumentu,
W Konto wybieramy numer konta rozrachunkowego dostawcy krajowego w naszym planie kont. Na ostatnim poziomie analitycznym tego konta wybieramy opcję (N) Dostawca / odbiorca,
W Trybie dekretacji rozrachunków wybieramy Podłącz lub utwórz nowy,
W Stronie wybieramy Ma,
W Kwocie wybieramy (N) Brutto po rabacie,
W Kursie wybieramy (N) Kurs tabeli VAT,
W Treści wybieramy (N) Podtytuł dokumentu,
W Elemencie słownika wybieramy (brak),
Klikamy Zamknij w lewym górnym rogu ekranu edycji pozycji zapisu.
KONTO KOSZTOWE 410-1
Druga i trzecią pozycję zapisu dedukujemy kontu kosztowemu. Klikamy ponownie Dodaj pozycję i przechodzi do uzupełniania informacji o naszej pozycji zapisu.
W Kryterium wyboru wybieramy Zawsze,
W Kontekście wybieramy Nagłówek dokumentu,
W Koncie wybieramy numer konta kosztowego, pod które tworzymy konkretny schemat. W tym przypadku będzie konto 410 (Zużycie materiałów i energii), oraz wybieramy analitykę, w naszym przypadku - 1 (Paliwo KUP),
W Stronie wybieramy Winien,
W Kwocie wybieramy (N) Netto po rabacie,
W Kwocie wybieramy (N) Netto po rabacie (-0,250/1,000),
W Kwocie wybieramy (N) VAT po rabacie (1,000/2,000),
W Kwocie wybieramy (N) VAT po rabacie (-0,250/2,000),
W Treści wybieramy (N) Podtytuł dokumentu,
W Elemencie słownika wybieramy (brak),
Klikamy Zamknij w lewym górnym rogu ekranu edycji pozycji zapisu.
KONTO KOSZTOWE 410-2
Klikamy ponownie Dodaj pozycję i przechodzi do uzupełniania informacji o naszej pozycji zapisu.
W Kryterium wyboru wybieramy Zawsze,
W Kontekście wybieramy Nagłówek dokumentu,
W Koncie wybieramy numer konta kosztowego, pod które tworzymy konkretny schemat. W tym przypadku będzie konto 410 (Zużycie materiałów i energii), oraz wybieramy analitykę, w naszym przypadku - 2 (Paliwo NKUP),
W Stronie wybieramy Winien,
W Kwocie wybieramy (N) Netto po rabacie (0,250/1,000),
W Kwocie wybieramy (N) VAT po rabacie (0,250/2,000),
W Treści wybieramy (N) Podtytuł dokumentu,
W Elemencie słownika wybieramy (brak),
Klikamy Zamknij w lewym górnym rogu ekranu edycji pozycji zapisu.
KONTO "VATOWSKIE"
Ten wariant konto pod VAT naliczony dedykujemy planom kont uwzględniających analityki dla poszczególnych stawek VAT.
Klikamy ponownie Dodaj pozycję i przechodzimy do uzupełniania informacji o naszej pozycji zapisu.
W Kryterium wyboru wybieramy Zawsze,
W Kontekście wybieramy Pozycje tabeli VAT,
W Koncie wybieramy numer konta pod rozliczenia z tytułu VAT naliczonego. Na ostatnim poziomie analitycznym tego konta wybieramy 23 (Stawka VAT podstawowa 23%), chyba że rozliczamy według innej stawki VAT.
W Stronie wybieramy Winien,
W Kwocie wybieramy (N) VAT po rabacie,
W Kwocie wybieramy (N) VAT po rabacie (-0,500/1,000),
W Kursie wybieramy (N) Kurs tabeli VAT,
W Treści wybieramy (N) Podtytuł dokumentu,
W Elemencie słownika wybieramy (brak),
Klikamy Zamknij w lewym górnym rogu ekranu edycji pozycji zapisu.
ZAPIS VAT - OPIS
W tej sekcji:
W Dokumencie wybieramy (N) Numer oryginału,
W Dacie wystawienia wybieramy (N) Datę wystawienia,
W Dacie otrzymania wybieramy (N) Datę otrzymania,
W Dacie zak. dost. wybieramy (N) Datę dostawy,
W Podmiocie wybieramy (N) Dostawca / odbiorca,
W Stosuj identyfikator wybieramy NIP,
W Trybie dekretacji rozrachunków wybieramy (brak),
W Eksploatacji pojazdów wybieramy Częściowe odliczenie VAT,
W Koszty wybieramy 75% (pojazd firmowy).
ZAPIS VAT - SZCZEGÓŁY
💡Ważne!
Schemat stworzony jest pod stawkę VAT 23%, w przypadku rozliczeń z inną stawką VAT, należy wybrać daną stawkę!
W miejscu Kwota VAT: wybieramy Według brutto
W tej sekcji:
Wyznaczenie kwot na podstawie wybieramy Pozycje tabeli VAT,
W Rejestr wybieramy RZ Rejestr zakupów VAT,
W Transakcji wybieramy (N/OK) Transakcja VAT,
W Miesiącu naliczenia wybieramy (N) Datę otrzymania,
W Modyfikacji miesiąca wybieramy Bez przesunięcia,
W Rodzaju zakupu wybieramy Kosztowe,
W Rodzaju odliczenia zakupu wybieramy Całkowite,
W Celu zakupu wybieramy Mieszany lub Gospodarczy,
Zaznaczamy Współczynniki kwot netto i VAT,
W Współczynnik netto wpisujemy 0,500 i zaznaczamy Dopełnienie kwoty netto.
W Współczynnik VAT wpisujemy 0,500 i zaznaczamy Dopełnienie kwoty VAT.
Klikamy ponownie Wybierz stawkę:
Wyznaczenie kwot na podstawie wybieramy Pozycje tabeli VAT,
W Rejestr wybieramy RZ Rejestr zakupów VAT,
W Transakcji wybieramy (N/OK) Transakcja VAT,
W Miesiącu naliczenia wybieramy (N) Datę otrzymania,
W Modyfikacji miesiąca wybieramy Bez przesunięcia,
W Rodzaju zakupu wybieramy Kosztowe,
W Rodzaju odliczenia zakupu wybieramy Bez odliczenia,
W Celu zakupu wybieramy Mieszany lub Gospodarczy,
Zaznaczamy Współczynniki kwot netto i VAT,
W Współczynnik netto wpisujemy 0,500,
W Współczynnik VAT wpisujemy 0,500.
GOTOWE!
Klikamy ZAPISZ u góry ekranu i nasz schemat jest gotowy! Możemy teraz przejść do importu faktur.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
💡Sugestia
Jeśli masz jakiekolwiek dodatkowe pytania, zapraszamy Cię do rozmowy na naszym czacie, w lewym dolnym rogu aplikacji.