Odpowiedzi na pytania z webinaru
Wystawianie faktur
Gdzie zaznaczyć „zw” z adnotacją zwolnienia podmiotowego?
✅ Podczas wystawiania faktury w Scanye stawkę „zw” wybierasz w polu „Stawki VAT”, które znajduje się po prawej stronie, a adnotację o zwolnieniu możesz wybrać z list rozwijanej polu „Uwagi do faktury”, które znajdują się w lewym dolnym rogu.
Kiedy będzie możliwość wystawiania faktur VAT Marża?
✅ Jest w planach na sierpień. Wszystkie nasze plany można zobaczyć tutaj.
Czy można wystawiać faktury po angielsku?
❌ Nie, aktualnie taka opcja nie jest dostępna. Nie wykluczamy, że będzie możliwa w przyszłości.
Czy można edytować numer faktury?
✅ Tak. Możesz wybrać jeden z dostępnych schematów numeracji, utworzyć własny schemat lub wpisać numer ręcznie.
Jeśli kontrahent jest spoza Polski, czy można pobrać jego dane automatycznie?
❌ Tylko nazwę firmy można pobrać automatycznie. Przy firmach zagranicznych ze względu na ochronę danych osobowych organy krajowe nie ujawniają adresów powiązanych z danym numerem VAT. Mogą one jedynie potwierdzić, że pewna nazwa i adres są powiązane z konkretnym numerem VAT lub nie. Pozostałe dane trzeba wprowadzić więc ręcznie.
Czy można wysłać fakturę na dwa adresy e-mail?
✅ Tak, istnieje taka możliwość.
Po wystawieniu faktury przejdź do zakładki „Sprzedaż”, zaznacz daną fakturę, kliknij przycisk „Wyślij” i wpisz adres e-mail nabywcy.
Aby wysłać na kolejny adres, powtórz tę czynność, wpisując drugi adres e-mail.
Czy można na stałe zmienić domyślną formę płatności faktur kosztowych na płatność kartą, jeśli tak to w jaki sposób
❌ Niestety, nie ma możliwości ustawienia domyślnej formy płatności na płatność kartą dla faktur kosztowych. Obecnie nie ma takiej funkcjonalności w systemie - każdą formę płatności trzeba ustawiać ręcznie przy każdej fakturze.
Czy można wystawiać faktury w euro?
✅ Tak. Podczas wystawiania faktury, po prawej stronie znajduje się zakładka „Waluta” - wystarczy wybrać EUR (lub inną dostępną walutę) z listy rozwijanej.
Czy będzie można wystawiać faktury w procedurze VAT OSS?
🕐 Jeszcze nie, ale planujemy wdrożenie tej funkcji.
Możliwość wystawiania faktur zgodnie z procedurą VAT OSS jest w naszych planach rozwoju. Termin nie jest jeszcze ustalony, ale możesz śledzić postępy w zakładce „Plany rozwoju” w aplikacji.
Gdzie zapisuje się faktura wystawiona przez aplikację webową Scanye?
📍 Faktura trafia do zakładki „Sprzedaż” na Twoim koncie Scanye.
Stamtąd możesz ją pobrać jako PDF, wydrukować, bezpośrednio wysłać do nabywcy, a niebawem również do KSeF.
Czy wystawianie faktur w Scanye wiąże się z dodatkowymi kosztami?
✅ Nie. Wystawianie faktur w Scanye jest darmowe.
Czy mogę przesłać fakturę sprzedażową w euro?
✅ Tak, Scanye umożliwia wystawianie i przesyłanie faktur sprzedażowych w walucie euro.
Czy na fakturze musi być wpisany numer konta bankowego?
✅ Tak, jeśli faktura jest opłacona przelewem i chcemy, aby płatność została poprawnie zapisana, numer konta bankowego musi być podany.
Jeśli wybierzesz formę płatności np. gotówka, numer konta nie jest wymagany.
Co jeśli ktoś nie jest vatowcem i nie wystawia faktur VAT?
✅ Podczas wystawiania faktury można zaznaczyć odpowiednią stawkę VAT, w tym opcję „zw” (zwolniony z VAT).
Czy przy wystawianiu faktury można wpisać np. 5% rabatu?
❌ Nie mamy obecnie takiej opcji w aplikacji.
Czy w jednostkach można dodać m²?
✅ Tak, w jednostkach możesz wpisać własny tekst, np. m².
Po wpisaniu pojawi się opcja „zapamiętaj”, dzięki czemu jednostka będzie dostępna przy kolejnych fakturach.
Czy można dodać logo firmy na fakturze?
❌ Aktualnie nie ma takiej możliwości, ale funkcja ta pojawi się w sierpniu 2025, czyli już niebawem!
Kiedy będzie możliwość wystawiania faktur VAT Marża?
✅ Jest w planach na sierpień 2025.
Czy można zmienić wygląd-wzór faktury, którą się wystawia? Np. dodać też logo?
❌ Nie ma możliwości zmieniania wyglądu-wzoru, od sierpnia 2025 będzie możliwość dodawania logo.
Czy będzie możliwość zmiany logo ? Pod jednym nip są dwie marki.
Na ten moment nie ma takiej możliwości, zapraszamy do zgłoszenia tej funkcji w naszym formularzu.
Przesyłanie dokumentów
Gdzie lądują zdjęcia raportów miesięcznych z klasy fiskalnej? W innych dokumentach?
✅ Dokładnie tak. Tylko przy dodawaniu takich zdjęć trzeba zaznaczyć, że jest to “Inny dokument”
Czy muszę przechowywać papierowe oryginały dokumentów?
✅ Nie. Scanye tworzy wirtualne archiwum wszystkich przesłanych dokumentów, co oznacza, że nie musisz trzymać ich w biurze w formie fizycznej. Zdjęcie faktury, bądź faktura w formie PDF to również dowód księgowy.
Czy można edytować ten komentarz, bo nie widzę takiej opcji?
❌ Nie ma możliwości edytowania komentarza.
Czy mogę przesłać wszystkie faktury z danego miesiąca w jednym pliku PDF?
✅ Tak, jest to możliwe.
Czy zdarza się ze wysyłka automatyczna faktury sprzedażowej do klienta wpada w spam?
Raczej nie powinno, chyba że odbiorca sam zgłosi że jest to SPAM.
Czy jest możliwość wystawienia dokumentów magazynowych? Czy planujecie taką funkcję?
❌ Nie ma takiej możliwości, póki co nie mamy tego w planach. Zapraszamy do zgłoszenia tej funkcji w tym miejscu.
Czy na aplikacji mobilnej mogę potwierdzić komplet dokumentów?
✅ Tak. W aplikacji mobilnej Scanye jest możliwość potwierdzenia przesłania kompletu dokumentów - funkcja działa analogicznie jak w wersji webowej.
Czy można wystawiać rachunki w Scanye?
❌ Nie, taka opcja nie jest dostępna. Zapraszamy do zgłoszenia tej funkcji w tym miejscu.
Czy można ładować faktury kosztowe jako jeden wielostronicowy plik PDF, w którym każda faktura jest na oddzielnej stronie?
✅ Tak. W Scanye możesz załadować jeden wielostronicowy plik PDF, w którym każda faktura znajduje się na osobnej stronie. System automatycznie rozpozna i przetworzy każdą stronę jako osobny dokument.
Czy to ja potwierdzam faktury, czy robi to biuro rachunkowe?
📌 Potwierdzanie faktur nie jest obowiązkowe - Biuro Rachunkowe widzi je nawet ze statusem „niepotwierdzone”. Jednak jeśli chcemy, aby dokumenty trafiły do konkretnych zakładek (sprzedaż lub zakup) lub móc korzystać z dodatkowych funkcji systemu jak np. dodawanie załączników, wtedy warto (korzystając ze Scanye dla Przedsiębiorcy) potwierdzić taką fakturę. Potwierdzenie faktury po stronie Przedsiębiorcy nie ma wpływu na pracę Biura Rachunkowego, które nadal widzi taką fakturę jako “niepotwierdzona”. Aby potwierdzić fakturę po stronie Przedsiębiorcy, wystarczy zaznaczyć ja w zakładce „wysłane”, kliknąć „otwórz”, a następnie zweryfikować dane oraz kliknąć „zapisz i przejdź dalej”. Dokumenty automatycznie zmienią status na potwierdzone.
Czy mogę ręcznie przekierować pojedynczego maila z fakturą na adres Scanye bez ustawiania automatycznego przekierowania?
✅ Tak.
Możesz ręcznie przekazać dowolnego maila z załączoną fakturą na Twój dedykowany adres w Scanye - nie musisz ustawiać automatycznego przekierowania. Więcej na ten temat przeczytasz w instrukcji Przekazywanie faktur e-mailem do Scanye - Klienci.
Dlaczego faktura gotówkowa pokazuje się jako niezapłacona?
Jeśli faktura została opłacona gotówką, a widnieje jako „niezapłacona”, wystarczy:
Zaznaczyć daną fakturę,
Kliknąć „Zmiana statusu płatności”,
Wybrać właściwy status (np. „zapłacona”).
Jak mogę hurtowo przesłać faktury sprzedażowe do Scanye?
✅ Masz trzy sposoby przesyłania dokumentów do Scanye - w każdym z nich możesz dodać kilka faktur naraz, nie trzeba wgrywać ich pojedynczo:
Z plików na komputerze - zaznacz dowolną liczbę faktur i prześlij je do Scanye jednym kliknięciem.
Aplikacją mobilną - zrób zdjęcie aplikacją mobilną Scanye, w każdym miejscu i momencie, po czym kliknij “wyślij” i gotowe, to najszybszy sposób na dodawanie dokumentów! Chcesz zobaczyć jak to działa w praktyce? obejrzyj wideo:
Mailem - wyślij w jednej wiadomości kilka plików na swój firmowy adres e-mail w Scanye. Więcej na ten temat przeczytasz w instrukcji **Przekazywanie faktur e-mailem do Scanye - Klienci.**
Czy mogę przesłać wszystkie faktury z danego miesiąca w jednym pliku PDF? Czy biuro księgowe będzie mogło je rozdzielić?
✅ Tak, możesz przesłać faktury zbiorczo w jednym wielostronicowym pliku PDF.
Biuro księgowe będzie miało możliwość rozdzielenia i obsługi każdej faktury osobno.
Czy jest możliwość przesłania pliku komunikacji EPP z subiekt
Na ten moment nie ma takiej możliwości. Do Scanye można dodawać pliki w następujących formatach:
PDF,
JPG,
PNG,
JPK_FA 3,
JPK_FA 4.
Jak przypisać przesłane pliki do zakładki „Faktury zakupowe”?
✅ Aby faktury trafiły do zakładki „Zakup”, należy:
Wejść w zakładkę „Wysłane”,
Kliknąć „Otwórz” przy danym dokumencie,
Sprawdź czy wszystkie dane zaczytane przez OCR się zgadzają
Następnie wybrać „Zapisz i przejdź dalej” – dokument zostanie zapisany jako faktura zakupowa.
Gdzie mogę sprawdzić, czy faktury przesłane na wygenerowany adres e-mail w Scanye dotarły do mojej księgowości?
✅ Po każdorazowym przekazaniu faktury na wygenerowany adres e-mail, otrzymasz potwierdzenie wysłania wiadomości, co umożliwia łatwą weryfikację.
Czy można mieszać różne sposoby wysyłania faktur do Scanye?
✅ Oczywiście! Możesz korzystać jednocześnie ze wszystkich trzech dostępnych sposobów przesyłania faktur.
Czy można dodać JPK?
✅ Jak najbardziej można dodawać JPK_FA 3 i JPK_FA 4 do Scanye.
Gdzie znajdę dodane i zatwierdzone dokumenty inne niż faktury?
✅ Wszystkie dodane i zatwierdzone dokumenty, które nie są fakturami, znajdziesz w zakładce „Dokumenty” na czarnym pasku po lewej stronie w aplikacji Scanye.
Czy po kliknięciu na fakturę kosztową zawsze będę mieć podgląd PDF dokumentu?
✅ Tak, zawsze masz dostęp do podglądu PDF.
W którym miejscu dawać opis do faktury zakupowej, czego ona dotyczy, aby ułatwić pracę biuru księgowemu?
✅ Opis można dodać w polu Opis po otworzeniu faktury, opis znajduję się po prawej stronie pod podstawowymi danymi faktury.
Jakie formaty baz danych przyjmuje scanye?
✅Do Scanye można dodawać pliki w następujących formatach
PDF,
JPG,
PNG,
JPK_FA 3.
JPK_FA 4.
Czy aplikacja zgłosi brak czytelności zdjęcia?
❌Na ten moment nie, ale mamy w planach wspomóc nasz OCR sztuczną inteligencją, więc być może w niedalekiej przyszłości będzie to możliwe.
Potwierdzanie i przetwarzanie plików
Czy można zaimportować kontrahentów z programu Insert Subiekt GT?
❌ Nie. Obecnie nie ma możliwości automatycznego importu bazy kontrahentów z Subiekta.
Skąd biuro księgowe będzie wiedziało, że źle odczytało fakturę? Czy istnieje ryzyko, że automatycznie rozliczy złą kwotę?
✅ Biuro Księgowe potwierdza zaczytane dane przez OCR przy każdej fakturze, jeśli skan będzie niewyraźny to dane mogą zostać niepoprawnie zaczytane, co znacznie może wydłużyć proces sprawdzania. Dlatego tak ważne jest, aby skany lub zdjęcia były wyraźnie wykonane. Jak robić poprawne skany oraz zdjęcia opisujemy w instrukcji - Skanowanie faktur - jak robić to poprawnie?
Jak biuro dostanie informację, że zmienił się status?
✅ Biuro otrzyma powiadomienie w aplikacji.
Nie mam numerów kont wpisanych przy składkach, czy mogę numer konta sama uzupełnić?
📌 Ze strony przedsiębiorcy nie ma takiej możliwości, natomiast można poprosić o to Biuro Rachunkowe.
Czy widać czy ZUS jest na uldze?
Automatycznie nie ma takiej informacji, natomiast Biuro Rachunkowe może dodać taką uwagę w opisie np. “Ulga ZUS”.
Konta użytkownika i dostęp
Czy można założyć dwa konta na jeden adres e-mail?
❌ Nie. Każde konto musi być przypisane do osobnego adresu e-mail. Nie ma możliwości tworzenia wielu kont na ten sam e-mail.
Co jeśli przedsiębiorca ma już konto w Scanye, a biuro księgowe dopiero później go zaprosi? Czy trzeba zakładać drugie konto?
✅ Nie trzeba zakładać nowego konta.
Jeśli konto zostało odłączone od poprzedniego biura rachunkowego, wystarczy zalogować się i kliknąć przycisk „Połącz z księgowością” (znajduje się na górze strony).
❗ Jeśli konto nadal jest połączone z innym biurem, prosimy o kontakt przez czat techniczny, a nasz zespół pomoże w odłączeniu.
Czy mogę edytować adres e-mail przypisany do już założonego konta?
✅ Tak. Możesz zmienić adres e-mail konta w ustawieniach konta po zalogowaniu się do Scanye.
Czy mogę dodać pracownika z ograniczeniem, żeby widział tylko faktury, które sam wysłał?
🕐 Jeszcze nie, ale taka funkcja jest w planach.
Aktualnie każdy użytkownik widzi wszystkie dokumenty w firmowym koncie. W tym miesiącu
planujemy dodać kontrolę dostępu.
Czy Przedsiębiorca ma dostęp do swoich dokumentów po zakończeniu współpracy z biurem rachunkowym?
✅ Tak, klient nadal ma dostęp do swoich dokumentów.
Czy dla konta można włączyć uwierzytelnianie wieloskładnikowe w celu zwiększenia bezpieczeństwa?
❌ Na chwilę obecną nie mamy takiej możliwości.
Czy 2 osoby mogą korzystać z 1 konta i wrzucać faktury przez aplikację z 2 telefonów?
✅ Tak
KSeF
Co to jest KSeF?
✅ KSeF to Krajowy System e-Faktur - rządowa platforma, przez którą firmy będą wystawiały i odbierały faktury w formie elektronicznej. Ma zastąpić tradycyjne faktury papierowe i PDF, żeby wszystko było w jednym miejscu i zgodne z prawem.
Jakie ułatwienia daje Scanye przedsiębiorcy w kontekście KSeF?
W wielkim skrócie:
Szybkie podłączenie - jednorazowe logowanie przez Profil Zaufany (ok. 3 minuty) i gotowe.
Automatyczny import faktur - zakupowe i sprzedażowe wpadają prosto do Scanye, można decydować, które księgować i dodawać komentarze dla księgowej.
Obsługa faktur spoza KSeF - ręczne dodawanie w Scanye dla tych, którzy jeszcze nie muszą korzystać z KSeF.
Bezpieczne wystawianie - możliwość konsultacji z księgową przed wysyłką do KSeF (w KSeF brak opcji poprawy po wysyłce).
Monitoring płatności (już wkrótce) - powiązanie przelewów z fakturami, lista nieopłaconych dokumentów i automatyczne przypomnienia, by nie przepłacać VAT-u.
Czy fakturę mogę od razu wysłać do KSeF?
✅ Tak, jest taka możliwość.
W jakim terminie należy wysyłać faktury do KSeF? Czy musi to być tego samego dnia?
Jeśli wystawiasz fakturę w Scanye (lub innym programie), musisz wysłać ją do KSeF od razu tego samego dnia - wtedy data wystawienia w KSeF będzie taka sama, jak w programie.
Jeśli wyślesz ją później (np. następnego dnia), KSeF ustawi jako datę wystawienia dzień wysyłki, a nie dzień, który wpiszesz w Scanye.
Jeśli wystawiam faktury w innym systemie i importuję je do Scanye, jak wygląda wysyłka do KSeF?
Ze Scanye do KSeF można wysłać tylko fakturę wystawioną w Scanye.
Wysyłką zajmuje się system, w którym faktura została wystawiona.
Jeśli faktura została wystawiona w innym programie i trafi do Scanye:
jako plik XML,
jako skan z danymi z KSeF,
lub poprzez bezpośredni import z KSeF -
wtedy Scanye odczyta dane KSeF z tej faktury.
W jakim czasie spływają faktury z KSeF? Kilka razy dziennie czy raz zbiorczo?
✅ Faktury z KSeF pobierane są cyklicznie kilka razy w ciągu dnia.
Czy coś odnośnie KSeF będzie ekstra płatne?
❌ Nie
Czy w aplikacji mobilnej też będzie obsługa KSeF?
✅ Tak
Inne funkcje
W którym miejscu są składki i podatki?
✅ Składki i podatki znajdują się na pulpicie po prawej stronie.
Po co mi Scanye, jeśli nie wystawiam faktur VAT?
Wszystkie dokumenty (rachunki, paragony, faktury bez VAT) masz w jednym miejscu i możesz je łatwo przekazać księgowej – bez maili i pendrive’ów.
Unikasz gubienia dokumentów - wystarczy zrobić zdjęcie telefonem, a dokument od razu trafi do Twojej księgowej.
Dodasz komentarz lub informację dla Biur Rachunkowego przy każdym dokumencie.
Masz wgląd w rozliczenia i szybki podgląd, co już zostało zaksięgowane, a co jeszcze czeka.
Składki i Podatki - wszystkie zobowiązania znajdziesz w Scanye, gdzie oznaczysz również ich status oraz prześlesz ewentualne potwierdzenia zapłaty.
Jak szybko odświeża się status płatności faktur w Scanye? Czy program łączy się z bankiem i od razu aktualizuje dane?
🕙 Na ten moment nie mamy jeszcze monitoringu transakcji, zaczniemy prace nad tą funkcją już we wrześniu. Po wprowadzeniu automatycznego importu transakcji aktualizacje będą wykonywane 4 razy w ciągu dnia.
Czy jest opcja wrzucania pliku z banku celem zmiany statusu płatności poszczególnych faktur sprzedaży i zakupu?
✅ W naszym systemie nie ma obecnie funkcji automatycznego importu plików bankowych do zmiany statusów płatności faktur. Jednocześnie w przyszłości będzie dostępna funkcja - automatyczny monitoring płatności, dzięki której od razu będą widoczne faktury, do których nie ma powiązanej transakcji, czyli są nieopłacone.
Czy beda skany w aplikacji jak kiedyś było?
✅ Jeśli chodzi o podgląd faktur w PDF z KSeF, to tak, będą takie podglądy w Scanye.
Wyszukiwanie dokumentów wg kwoty, co do grosza, czy to działa?
✅ Tak, wyszukiwanie co do grosza jest możliwe. Aby znaleźć konkretną kwotę, kliknij „dodaj filtry”, wybierz „kwoty” i wpisz dokładną wartość, używając kropki (np. 123.45
). Wpisanie przecinka spowoduje, że system nie rozpozna kwoty.